Co by měly a neměly nastávající maminky jíst a pít?

Tak a je to tady. Vaše rodinka se rozroste o dalšího člena. Jak na něj připravit nejen rodinu a domov, ale i vaše tělo? Co můžete jako těhotná jíst a pít, a co raději vynechat?

shutterstock_309373451-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

V devítiměsíčním očekávání můžete hodně přispět k tomu, aby se vaše tělo dobře vyrovnalo s mateřstvím a změnami s ním spojenými, ale i s tím, aby vaše dítko ještě před narozením dobře prospívalo. Stačí si některé potraviny a nápoje odpustit a jiné přidat ve větší míře.

Co během těhotenství pít a jíst a co raději ne?

  • Ryby jen některé
  • Kvalitní uzeniny s vysokým obsahem masa
  • Z masa především drůbeží a hovězí maso
  • Sýry ty tvrdší a netavené
  • Vejce pouze tepelně zpracovaná
  • Nízkotučné mléko
  • Nízkotučné jogurty, ideálně s živými jogurtovými kulturami
  • Oříšky a semínka
  • Pečivo spíše celozrnné a tmavé
  • Z cukrů zdravější třtinový, případně med
  • Solit střídmě a ideálně mořskou solí
  • Z olejů olivový a slunečnicový
  • Ovesné vločky a obilné klíčky
  • Sóju a sójové produkty
  • Denně ovoce a zeleninu
  • Kefír a podmáslí
  • Voda a minerálky
  • Ovocné a zeleninové šťávy

Ryby ano, ale ne každou

Ideální z ryb je losos a pstruh, případně filé. Mnohé ryby dnes obsahují rtuť, která by vašem tělu i děťátku uškodila. Vyhněte se, proto raději mořským rybám, jako je žralok, tuňák, makrela a mořské plody. Losi a pstruh naopak vhodné jsou, protože mají bohatý obsah omega-3 mastných kyselin, které jsou devizou pro vás i vaše miminko.

Kvalitní uzeniny s vysokým obsahem masa

Ano, vždy v těhotenství (i v šestinedělí) vybírejte uzeniny s vysokým obsahem masa, nejlépe označené jako výběrové. Prima je libová šunka či debrecínka. Jakoukoli uzeninu omyjte převařenou vodou, případně tepelně upravte.

Z masa především drůbeží a hovězí

Z masa si dopřejte drůbeží a hovězí, případně telecí a skopové. Další druhy, jako je vepřové a zvěřina, vynechte pro rizika možných infekcí (toxoplazmóz, salmonely, listerióz atd).

Sýry jen ty tvrdší a netavené

Měkké sýry raději vynechejte. Ideální jsou v době těhotenství sýry typu eidam, které jsou při výrobě bezpečně ošetřené. A tavené mají mnoho přídavných složek, proto nejsou v době gravidity moc vhodné.

Vejce, mléko a jogurty ano, ale…

Vejce jezte pouze dobře tepelně zpracovaná, abyste se vyhnula bacilům, kupříkladu salmonele. Z mléka je prima nízkotučné nebo polotučné. Ta mají nejvíce vhodné procento tuku. Stejně tak je to s nízkotučnými a polotučnými jogurty, přičemž volte ty, které obsahují živé jogurtové kultury, jež prospívají zažívání a střevům.

Jak je to s oříšky, pečivem, cukrem a solí?

Oříšky a semínka jsou dobrým zdrojem nenasycených mastných kyselin, vitaminů s minerály a stopových prvků. Z pečiva sáhněte vždy raději po tom celozrnném a tmavém nebo polotmavém, v němž je alespoň z 50 % tmavá (žitná, chlebová) mouka. Tyto typy mouky jsou díky úpravě pro vás a vaše nenarozené miminko vhodnější, podobně jak třtinový cukr je lepší než rafinovaný bílý.

Cukr rovněž můžete úplně nahradit medem, který je výborným a zdravým sladidlem. Solení je aktuálně v naší populaci naddimenzováno a je velkým problémem. Když jej omezíte a budete solit mořskou solí, uděláte pro své tělo v době těhotenství a šestinedělí velmi mnoho.

Oleje, vločky a sója jsou cool

Z olejů sáhněte po olivovém a slunečnicovém, které jsou zdravé a lehce stravitelné. Nezapomeňte ani na ovesné vločky, obilné klíčky, sóju a sójové produkty, které jsou všechny bohaté na výživné látky a mají mnoho vitaminů, minerálních látek a stopových prvků i vlákniny.

Denně si dopřejte ovoce a zeleninu

Každý den byste měla sníst minimálně jednu porci ovoce a jednu porci zeleniny. Bez nich by to nešlo a tělo by nedostalo to, co potřebuje. Ovoce je vhodné jíst kvůli obsahu jednoduchých cukrů dopoledne a zeleninu zase odpoledne. Tak tělo dokáže dobře zpracovat a využít obojí.

Kefír a podmáslí

Ty si dopřejte v těhotenství určitě, protože jsou nezbytným zdrojem vápníku a dalších výživných látek. Navíc zakysané výrobky dodávají zažívání a střevům tolik potřebná probiotika pro jejich bezproblémové fungování.

Pitný režim je podstatný

Stejně jako kvalitní strava je pitný režim neoddělitelnou součástí zdravého životního stylu, což platí dvojnásob právě v těhotenství. Správný pitný režim ale není jen o množství tekutin, ale i tom, jak správně během dne pít. Popíjejte tekutiny během celého dne a nikoli nárazově. Vaše tělo tak dostane stabilní dávky tekutin a bude dobře prospívat. A vy pak nemáte pocit žízně.

A jaká tekutina je ideálem?

Samozřejmě především voda. Také jsou to minerální vody, pramenité kojenecké vody nebo ovocné a zeleninové šťávy a džusy. Rovněž si můžete dopřát ovocné čaje, ale ty černé a zelené omezte na jeden šálek denně.

Vyhněte se naopak kofeinovým nápojům. Tedy kole, kávě a energy nápojům. Kofein totiž zvyšuje riziko potratu, obzvláště dáte-li si ho více než dva šálky denně. Nejrizikovějším obdobím je první trimestr. Nastávající maminky často trpí nízkým tlakem, což dobře reguluje bezkofeinová káva.

Tip pro vás

Současnost je výborná v neustálém pokroku, a proto ji využijte ve svůj prospěch i v těhotenství. Jak? Pořiďte si speciální výživu pro maminky. Jsou to speciální výživné nápoje – mléčné, ovocné či zeleninové, které jsou obohacené o veškeré potřebné minerální látky a stopové prvky, jež jako těhulka potřebujete. Zkuste některý produkt – Nutrimama Profutura, Nutrilon Nutrimama nebo Sunar Gravimilk. Tyto kousky jsou mnohem více než jen obyčejným nápojem, spíše patří do kolonky výživy.

 

24.9.2019 5:36 | autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist