Jak přežít dětské PROČ?

Asi všichni to známe. PROČ? Nejděsivější dětské slovo, které slýcháme někdy i dvěstěsedmdesáttřikrát za den. „Jak na to?“ Náš návod je rozdělen do několika kapitol, které lze použít v krizových situacích jako záchranu.

Kapitola první – identifikace

Význam onoho proč se může měnit. Většinou se vyskytuje v různých odstínech mezi dvěma krajnostmi. Od takříkajíc kontaktního, až po skutečně vyzvídající a odpověď hledající proč. A aby to bylo ještě složitější, věk na to skoro žádný vliv nemá.

Malé děti velmi brzy objeví magickou moc otázky. Když se nad tím zamyslíte, zjistíte, že otázka slouží vždy k navázání kontaktu, což ti prckové záhy objeví. A zneužijí.

Zeptat se znamená získat pozornost. To pak ústí v to, že se ono proklaté „proč“ cyklí a není z něj úniku (nezoufejte, návod na přežití přijde). Je však potřeba říci, že některá proč nejsou kontaktní, ale skutečně zvídavá – tedy chtějí slyšet odpověď.

S identifikací se to tedy má tak: pokud je proč cyklické, tedy po odpovědi nenásleduje osvobozující aha, ale další proč, pak capartík nechce znát odpovědi, ale popovídat si, zahnat nudu.

Vzorové dialogy následují.

Nejprve skutečně zvídavé proč:

Ditě: Táto, proč jdeš do práce?
Otec: Abychom měli peníze.
Dítě: A proč peníze?
Otec: Za ty si můžeme koupit jídlo a vůbec
Dítě: Buřtíky?
Otec: Ano
Dítě: A koupíš je?
Otec: Ano
Dítě: Tak přijď brzo, táto ano?

Otec spokojeně odchází, dítko jest uspokojeno. Příště již nezazní proč, nýbrž „Jdeš do práce pro buřtíky?“ Nebo něco podobného. Pokud se otázka s proč opakuje, můžete se odvolat na dříve získanou znalost – sami se zeptejte proč.

Pokud to původně bylo vyzvídající proč, dostanete adekvátní odpověď. Následuje dialog druhý s příkladem kontaktního proč.

Osoby a obsazení jsou stejné, proto je zkrátím na O (otec) a D (dítě).

D: Táto proč je zima?
O: Protože slunce málo svítí, je prosinec, a tak je zima.
D: A proč málo svítí?
O: Protože jsme dál od sluníčka než v létě.
D: A proč jsme dál?
O: Protože je Země v ose nakloněna asi o 20 stupňů od kolmice a její rotace způsobí, že se čas od času ocitneme dál od sluníčka a někdy zase blíž. Říká se tomu precese zemské osy.
D: A proč precese?
O: No… to je myslím z latiny ne? Asi určitě a bude to znamenat náklon.
D: A proč náklon?
O: No tak se to říká, je to příbuzné se slovy sklon, úklon, klonit, znamená to, že je něco takhle (předvádí tělem náklon).
D: A proč takhle? (předvádí parodii otce)…

Nuže spusťme milosrdnou oponu nad touto srdce drásající scénou. Koneckonců to všichni dobře známe. Jen podotýkám, že jde o autentický přepis rozhovoru, který ve finále trval tři čtvrtě hodiny. Ubohý rodič se dosud vzpamatovává v nejmenovaném soukromém sanatoriu.

Kapitola druhá aneb porozumění

Na úvod druhé kapitoly se sluší poznamenat, že mezi identifikací a porozuměním je úzká vazba. Pokud správně identifikujeme druh „proč“, můžeme snadno porozumět, co po nás ratolest žádá. A zařídit podle toho i naši reakci – viz kapitola třetí. Dovolte zde malou odbočku.

Porozumění toho, co po nás potomek chce, je vůbec klíčový prvek ve výchově. Jen málokdy se lze v řeči našich následovníků dobrat rychle k podstatě věci – zkuste si to. Až se vaše děcko rozpláče, zjistěte proč. Uvidíte, jak nesnadný je to úkol.

U proč je situace v zásadě stejná. Tříleté dítě totiž nerozumí věcem stejně jako dospělý. Předcházející dialog je toho dobrým příkladem. Otec totiž poněkud opominul, že pracuje s pojmy, kterým krev jeho krve nejspíše nerozumí. Tedy ne že by to zabránilo dalším otázkám. Porozumění však nepřijde bez znalosti kontextu.

Snažte se vždy vycházet z toho, kde se nacházíte a co se právě děje – je nepravděpodobné, že se po dvou hodinách sezení v autě začne dítě vyptávat vyzvídavým proč. Je mnohem pravděpodobnější, že se nudí a chce upoutat vaši pozornost. A naopak, potká-li se s něčím novým, pak bude jeho proč nejspíše cíleno na získání nových informací.

Čtěte také:

Kapitola třetí aneb strategie zvládání

Nuže máme identifikováno, porozuměli jsme a všichni napjatě čekáme, co s tím dál? Odpověď je překvapivě snadná. Jde-li o první, tedy vyzvídací typ proč, situace se vyřeší sama. Právě pro ni byl totiž vymyšlen google a wikipedie.

V případě druhého typu proč, tedy opakujícího se, máte několik možností. Nejprve se rozhodněte, zda máte volnou hodinku či nikoliv. Pokud ano, pak si s dítětem tu hru zahrajte, je to koneckonců docela zábava, autor těchto řádek má osobní rekord hodinu.

Je zajímavé, co všechno dokážete vysvětlit a co si vlastně všechno pamatujete ze školních škamen (a táto co jsou to ty kamna? Ne kamna, škamna, jako lavice. A co je lavice?…) Přičemž je jedno, jak to vysvětlujete. Ten malý had se nezajímá o odpovědi, ale o povídání, takže používat slova jako android, betamax, civilizace, deflace, institucionalizace, kontext, marginalizace, oxymoron, precese, praxe… je povoleno. Zkrátka není důležité, aby potomek rozuměl, ale aby měl pocit, že si s ním povídáte.

Vyrazte do protiútoku

Další možností je věnovat mu pozornost jinak, převést proč ve vtip, nebo ve hru jiného charakteru než otázka – odpověď.

Případně lze vyptávání úplně zarazit. To bych však doporučil jen ve velmi výjimečných případech. Jednak proto, že je dobré dávat dětem najevo, že o ně máme zájem, jednak proto, že je zdravé podporovat v dětech zvědavost. Ta je matkou všeho vědění, jak praví klasik.

Pokud se však rozhodnete vyptávání zarazit, máte též několik možností. Zatím nejosvědčenější způsob, který autor zná, je protiútok stejnou zbraní – svým vlastním proč.

Děti nevědí a vzdají to brzo, mnohem dřív, než když odpovídáte. Druhou možností je obrátit se k dítěti, podívat se na něj a vysvětlit mu, proč si s ním teď nemůžete povídat.  Nekřičte, to skoro nikdy nefunguje.

Rada na závěr:
Odpovídejte. Je to zábava. Pokud se na to tak budete koukat. Hodně štěstí a trpělivosti.

24.7.2015 12:35| autor: Martin Prokeš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist