Připravujeme se na školku (1)

A je tu školka. Jak ale najít tu nejlepší? Podle čeho se rozhodnout? Je dobré vycházet ze dvou hledisek – z osobnosti dítěte a jeho rodinného zázemí a na druhé straně ze samotné nabídky školek. Většina dětí je kolem 3 – 4 let na vstup do školky připravena. Komunikativní a vstřícné děti se těší.

Když do školky nechce

Naopak děti uzavřené a závislé na rodinném prostředí nebo děti, které jsou izolovány od ostatních vrstevníků (nechodily třeba na hřiště či písek nebo do mateřských center, kde mají možnost se s vrstevníky stýkat), mohou mít při vstupu do mateřské školy obtíže. Můžeme se však setkat i s dalšími komplikacemi.

Když nastanou problémy

Pro dítě je nástup do školky zcela zásadní změnou v jeho dosavadním životě. Musí se přizpůsobit časovému režimu školky, stravovacímu programu a podřídit se celé skupině. Už si nemůže tak úplně dělat, co chce.

S dětmi, které pláčou a nechtějí dovolit rodičům odejít, nehrají si s dětmi, sedí stranou nebo jsou naopak agresivní vůči ostatním, je třeba postupovat citlivě a na nové podmínky je navykat vhodným způsobem, zejména když tyto projevy trvají nepřiměřeně dlouho.

Jak se na školku připravit

Abychom těmto problémům předešli, je potřeba dítě na tento životní krok připravit. Chodíme s ním mezi děti mnohem dříve, než s ním poprvé vstoupíme do školky. Zralé a připravené dítě přirozeně cítí potřebu dětí kolem sebe a vytváří si s nimi vazby. 

Přesto může strach z neznámého prostředí a nepřítomnost rodičů vyvolat tak silný stres, že odmítá do školky chodit. První den většinou rodič s dítětem zůstává ve třídě a po domluveném časovém intervalu společně odcházejí. Další dny se snažíme dobu ve školce prodlužovat. Dítě vtažené do aktivity ve třídě a hry s ostatními dětmi se přestává cítit ohrožené a většinou již není pro rodiče problém ze „scény“ vycouvat. Postupujeme velmi citlivě a podle individuálních možností. Znám děti, které již druhý den chtěly ve školce i bydlet, ale znám i takové, které si zvykaly dva měsíce. 

Mluvme spolu

Vždy je lepší, když vše probíhá v klidu. Pro mnoho dětí je kolektiv dětí v mateřské škole a autorita paní učitelky něco zcela nového.Vžijme se do jeho situace a snažme se mu pomoci. S dítětem o školce mluvme, říkejme mu, co se tam bude dělat, jak dlouho tam bude, kde budeme my, kdy si pro ně přijdeme a jak se má chovat k paní učitelce. Doufám, že scény, kdy učitelka drží dítě za jednu ruku a dítě tou druhou rve matku za nohu, jsou již historií.

Neplač, táto!

Nezřídka se také stává, že je tuto novou situaci hůř prožívají rodiče, než děti. Dítě, které by nemělo se zvykáním nijaké potíže, začne být přecitlivělé, protože rodič je „naměkko.“ V zásadě je třeba, aby se rodiče domluvili s personálem na způsobu zvykání dítěte na školku a postupovali společně.

Nový sourozenec?!

Kromě komplikací spojených s vyzráváním osobnosti (období vzdoru) může dětem vstup do školky zkomplikovat také narození sourozence. Ne každé dítě tyto psychicky náročné situace dobře zvládá.

A když se k tomu přidají ještě další přitěžující okolnosti (nevhodná výchova, nepřiměřené nároky, rozvod rodičů, delší nemoc…) vznikne závažný problém. Nezbývá než konzultace u dětského psychologa. 

2.1.2011 7:54| autor: Jana Bezděková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist