Jak na příkrmy

První měsíce po porodu by mělo být dítě plně kojené. V období, kdy mateřské či kojenecké mléko už neposkytuje dostatečnou energii a živiny, určí zavedení nemléčné stravy na základě fyziologického vývoje dítěte lékař, u zdravých kojených dětí je to zpravidla kolem 6. měsíce, u nekojených dětí i období kolem 4. měsíce. Strava dítěte do 3 let je velice důležitá, protože utváří balíček zdraví, ze kterého bude čerpat celý svůj život.

Imunitní systém batolat se postupně vyvíjí. Jedná se o odpověď organismu na vnější faktory, čímž se jejich obranyschopnost neustále posiluje. Jídlo, které dítěti podáváme, podporuje přirozenou obranyschopnost a pomáhá tak efektivně čelit mnohým nemocem.  Jako rodiče můžete podpořit imunitní systém i kvalitní a vyváženou stravou. Máme širokou škálu možností vybírat z mnoha potravin právě ty, které jsou nutričně bohaté a jsou dobrými zdroji nejen vitaminů a minerálů, ale i prebiotik, probiotik či esenciálních mastných kyselin.

Mezi ty nejvýznamnější prvky patří železo, které dítě pro svůj vývoj potřebuje mnohonásobně více než dospělý člověk. Najdeme jej například v mase, masových vývarech, řepě, luštěninách, obilovinách, obohacených mlékách apod. Dalším významným prvkem je bezesporu zinek, který hraje důležitou roli v imunitních reakcích a hojení ran. Mezi vhodné zdroje pro děti patří např., obiloviny, luštěniny, kvalitní maso. Neméně významným prvkem je i vitamin D3, vitamin C i A. Všechny tyto nutrienty se budou vzájemně podporovat, budou-li v přirozené formě a vyváženě zakomponovány do zdravého talíře celé rodiny.

Protože to co dítě  jí, je obrazem toho co jedí a připravují rodiče a nejbližší okolí . . A stejně tak jako chutě dospělého, tak i chutě dítěte se proměňují. Nezapomínejme ale, že strava do jednoho roku dítěte nesmí obsahovat přidané soli, cukry ani koření.

Kdy začít přikrmovat a co je vhodné?

Během kojení, můžeme začít s přikrmování ideálně kolem 6. měsíce. Pokud je dítě na náhradním mléku, začíná se s příkrmy již o něco dříve. Začněte s mrkví, dýní, cuketou, batáty – jsou to sladké zeleniny, které dětem chutnají, protože i mateřské mléko je přirozeně nasládlé. Postupně přidávejte kulatozrnnou, mléčnou rýži či rýži natural, jáhly, quinou atd. Jakmile si dítě zvykne na chuť jednotlivé potraviny, zařazujte další. Postupně přidáváme i brokolici, cibuli, petržel, květák, kedlubnu, řepu, hrášek, atd. Od ukončeného 9. měsíce zařazujeme i malé množství luštěniny – a to červenou čočku a v další fázi cizrnu, která je pro děti také dobře stravitelná. Ovoce zařazujeme nejdříve tuzemské a A až ve chvíli, kdy již nějakou dobu podáváme zeleninu a obiloviny.

Jak zeleninu připravovat?

Ideální úprava zeleniny je v páře na napařováčku pro zachování vitamínů a minerálů, můžeme i povařit cca. 10-15 minut ve vodě a zeleninový vývar pak do pokrmu rozmixovat. Jakmile je zelenina měkká, vše propasírujeme a zakápneme kvalitním olejem, a to ideálně BIO řepkovým nebo BIO dýňovým. Hotové příkrmy mají v tomto výhodu – jsou připravovány šetrnou cestou, která nepoškozuje vitamíny a minerály obsažené v surovinách. Pokud vám čas neumožní domácí přípravu, můžete sáhnout i  po hotové skleničce. Na českém trhu je k výběru opravdu bohatá škála ovocných, zeleninových, ovesných či masových variant.

Opatrně s masem

Maso je nejpřirozenější zdroj bílkovin. Je třeba s ním ale i tak zacházet velmi opatrně. Při zařazování do jídelníčku začínáme s masem králičím, telecím a kvalitním kuřecím v bio kvalitě. Začínáme v malém množství nebo v podobě vývarů do polévek. Jestliže se jedná o kvalitní čerstvou rybu, můžeme ji do jídelníčku zařazovat už během 1. roku života, ideálně 1 x týdně.

Pitný režim

Mateřské mléko, nebo náhradní mléko, pokud je podáváno výlučně, plně pokryje zdroje tekutin. Jakmile začneme s přikrmováním, podávají se také další zdroje tekutin – později je dítě na pevné stravě a mateřské mléko už by mělo sloužit spíše jako „mléčný nápoj“. V tuto chvíli už běžně zařazujeme k pití kvalitní kojeneckou vodu, bylinkové nebo ovocné čaje.

9.2.2018 11:12| autor: inzerce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist