Tanec jako zahřívací kolo po porodu

Některé maminky se bojí začít s pohybovou aktivitou po porodu, protože se na to prostě ještě necítí. Jiné se už nemůžou dočkat, aby mohly cvičit a být co nejdřív ve formě. Zdravým kompromisem se může stát tanec s miminkem.

profimedia-0070527813-1100x618.jpg

V malém studiu ve francouzském Puteaux se sešlo pět novopečených maminek i se svými dětmi. Pod vedením profesionální učitelky tance a choreografky Sonii Duchesnes, která je zároveň dvojnásobnou maminkou, se chystají na hodinu poporodního tance. „Dvacet let jsem tančila, tak jsem si na to zvykla, že s tím nemůžu jen tak přestat,“ říká Marie, jedna z účastnic kurzu. Právě ženy, které se tanci věnovaly ještě před porodem, mají velkou motivaci pokračovat i poté, ale nemusí to být pravidlem. Tyto speciální taneční hodiny jsou pro všechny, i pro ženy bez sebemenších tanečních zkušeností. Jen by se měly nejdřív poradit s lékařem, jestli už něco takového můžou, jestli je na to jejich tělo už připravené. Lepší je, když už mají v pořádku hráz po porodu a procvičené pánevní dno.

Prožít si chvíli svobody a pohody

Lekce začíná tím, že se maminky posadí do tureckého sedu, děti mají položené poblíž na pokrývce na zemi, aby na sebe viděli. Pak následuje relaxační automasáž obličeje, šíje, beder. Poté i masáž miminka. Předtím si ale maminky musí pořádně zahřát ruce tak, že třou dlaně o sebe. Teplé dlaně si napřed přikládají právě na obličej a jemně ho promasírují. K tomu hraje relaxační hudba, nikdo nikam nespěchá, každá se poddá vlastnímu rytmu. Cílem je uvolnit se. „Ráda bych, aby to vnímaly jako vzácnou chvíli určenou jen pro ně, takový moment osobní svobody, kdy zapomenou na všechny své povinnosti z celého dne a oddají se jen tomu, na co mají chuť. Nijak je neomezuju, když chtějí přestat, tak mohou, třeba kvůli tomu, aby dítě přebalily, nakojily, uklidnily, když pláče,“ říká lektorka.

Posilujeme s pusinkami

Pak už se ze sedu přesouvají do stoje. Lektorka vysvětluje, jak v běžném denním provozu pečovat o pánevní dno. Následuje jednoduché cvičení klik-pusa, při němž se posilují paže a miminka se pobaví. (Začínáme v lehu na břiše s oporou o špičky a předloktí, miminko leží před námi na zádech, vzepřeme se na předloktích a na špičkách, snažíme se držet tělo nad zemí v rovině jako prkno, pak se vzepřeme ještě víc, tedy paži jednu po druhé napneme a nakonec jdeme zase dolů na předloktí do pozice „prkna“ a miminku dáme pusu. V každé pozici vydržíme 10 vteřin, celou sadu opakujeme pětkrát.) Nohy se zase posilují stoji na špičky s dítětem v náručí. Nenásilné zpevňování těla je příjemné a přirozené.

Čtěte také:

Tanec miminka uspí

Další část lekce se odehrává v duchu společné taneční choreografie. Některé maminky drží dítě v náručí, jiné je mají v šátku. Cílem je procvičit pánevní oblast po porodu. Lektorka upozorňuje na chyby, aby je pak maminky doma neopakovaly. „Často doma tancuju s naším Gaspardem, ale tady je to fajn, že je nás víc. Uvolním se a taky mi dělá dobře, že jsem se začala hýbat,“ říká Cécile. Po několika úklonech, rotacích pánve a kroků valčíku miminka do jednoho usnula. „Jsem přesvědčená, že dětem to přináší pohodu, vnímají vazbu s matkou, rytmus, uklidňuje je to. Je to prospěšné pro jejich psychomotoriku,“ říká lektorka.

Ve skupině to jde líp

Pokud bychom to tedy chtěli shrnout, tak poporodní tanec urychluje fyzickou a psychickou regeneraci žen po porodu, uvolňuje napětí a posiluje vazbu mezi matkou a dítětem. Nevyžaduje žádné taneční zkušenosti, spíš ochotu naslouchat svému tělu a dopřát mu pohyb, který je pro ně samozřejmý. Navíc setkání s ostatními maminkami, výměna zkušeností, je pro mnohé ženy podnětné.

Pomáhá i před porodem

Blahodárně však působí i tanec před porodem. Ženy by s ním měly začít raději až po 12. týdnu těhotenství a s „požehnáním“ lékaře. Předporodní tanec zlepšuje kondici, pomáhá udržet ve formě, zpevňuje tělo, přispívá k jeho dobrému držení. Přináší vítané uvolnění v období, kdy žena je plná emocí a někdy i obav ze své nové role. Při tanci se uvolňují endorfiny, hormony dobré nálady, což má pozitivní dopad i na miminko.

25.6.2018 1:32| autor: Helena Chvojková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist