Máte obézní dítě?

Obezita se vyskytuje u stále většího počtu dětí. Jen u pěti procent dětí stojí za obezitou hormonální nebo genetické onemocnění, v ostatních případech se na nadbytečných kilogramech podílí nevhodná strava a životní styl, zejména málo pohybu. V České republice je přibližně devět procent dětí s nadváhou, počet obézních dětí dosahuje v současné době asi šesti procent. Situace se bude podle odhadů lékařů ještě zhoršovat: Pokud se obezita nebude řešit již v dětství, osm z deseti tlouštíků zůstane obézních i v dospělosti.

Spousta sladkostí

Součastná strava dětí je příliš kalorická, tučná a slaná, naopak neobsahuje dostatek draslíku a vápníku. Obézní děti mají kromě vyššího krevního tlaku často i zvýšenou hladinu cholesterolu. Hlavní příčinou je nadměrný podíl živočišných tuků ve stravě. Tyto faktory vedou k vysokému riziku kardiovaskulárních onemocnění. Obezita také přispívá ke vzniku cukrovky (diabetu mellitu 2.typu).
Nejlepší prevencí obezity dítěte je nemít obézního rodiče. Co ale dělat, když jsou již naše geny „poznamenány“ předchozí generací? Můžeme se pokusit ještě před otěhotněním zlepšit náš životní styl. Dalším důležitým faktorem je kojení.

Začíná to u kojenců

Nejpřirozenější výživou pro dítě v raném věku je mateřské mléko. Složení mateřského mléka se mění s růstem dítěte podle jeho potřeb. Žádná jiná potravina toho není schopna.Navíc si dítě samo volí množství mléka, které chce vypít. Pokud si nemůže samo regulovat příjem potravy a dostává nadměrné dávky mléka nebo stravu příliš koncentrovanou, nebo se mu předčasně podávají přípravky kojenecké výživy apod., může se u něho začít vyvíjet obezita. Matky např. často při přípravě pokrmu přesahují míru v odměrce ve snaze dítěti přilepšit. I když dávku zvýší jen nepatrně, při trojím opakování denně mají o obezitu svého dítěte postaráno.

Tukové buňky

V dětském věku se vytvářejí tukové buňky, jejichž počet se většinou již nikdy nesníží. Při pozdější redukci hmotnosti se tukové buňky z velké části pouze zmenšují. Proto je tedy důležité, abychom dítě nepřekrmovali a nezakládali mu tak na obezitu. Když už v dětství naučíme dítě špatným stravovacím a pohybovým návykům, budou se tyto návyky v dospělosti špatně odstraňovat.

Obézní rodiče

Obézní rodiče často nevidí nebo nechtějí vidět, že je jejich dítě obézní. Obézní rodiče obklopeni celou širokou rodinou s mnoha kily navíc vidí všechno zkreslenou optikou. Nechchtějí měnit zažité stereotypy, které jsou na první pohled pohodlné a příjemné – ale jen do té doby, než přijdou závažné zdravotní problémy. A na mnoho obézních dětí bohužel tyto problémy číhají daleko dříve, než jejich rodiče postihnou.

Ubližujeme vlastním dětem

Současná civilizovaná společnost nepřeje obézním, zesměšňuje je v masových médiích, mechanicky spojuje kila s hodnotou osobnosti, vyzdvihuje štíhlost. Obezita ztěžuje dítěti život od útlého věku. Již v mateřské škole se v různých průzkumech ukázalo, že obézní děti patří mezi nejméně oblíbené, a tato diskriminace se s nimi táhne po celý život. Děti sami ani nedají často najevo, jak je obezita trápí. Proto by se každý rodič měl zamyslet nad tím, jak přebytečná kila ubližují jeho dítěti.

S váhou dolů

Nejdůležitější je zvolit vhodnou dietu a pohybovou aktivitu. V jídelníčku dítěte by mělo být hodně ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, nízkotučných mléčných výrobků. Přednost je třeba dávat tukům s nízkým obsahem nasycených mastných kyselin – například rostlinným tukům, rostlinným olejům, olivovým olejům apod. Jakákoliv úprava stravy pro děti však musí být přizpůsobená věku, aby dítě dostávalo dostatek živin, které jsou nutné pro růst a vývoj. Dieta proto nikdy nemůže být tak striktní jako u dospělých, úbytky na váze by měly být pozvolné.

Jídelníček

Jídelníček je třeba upravit tak, aby se dítě necítilo ošizeno, že se mu některý druh jídla odpírá. Proto je nejlepší, jestliže určitý způsob stravování dodržuje celá rodina. Především je nutná pravidelnost ve stravování, rozdělit jídlo na 5 denních porcí, vyloučit všechny energeticky bohaté potraviny. Patří k nim např. bramborové hranolky, chipsy, tučné pečivo (koblihy), smetanové zmrzliny, cukrářské výrobky, majonézy, ale i některé druhy drůbeže (husa, kachna, u kuřat kůže), uzeniny, sekaná a mletá masa, plnotučné mléčné výrobky, šlehačka, tučné sýry.

Pohyb

Lze sestavit jídelníček z určitých potravin, které jsou chutné, dítě nasytí, podpoří jeho růst, ale nepovedou k nadměrné tvorbě tukových zásob. Další nedílnou a velmi důležitou součástí léčby i prevence obezity je dostatek pohybu. Nejvhodnější je chůze, jízda na kole, plavání. Chodit se dá každodenně, nevyžaduje to určitou dobu, určité prostředí. Je třeba upravit životní styl. Poslední jídlo by mělo být v době, aby do spánku mělo dítě ještě alespoň dvouhodinový prostor pro pohyb.
Nevíte-li si rady se sestavením jídelníčku či s reakcí dítěte na hubnutí, navštivte odborníka přes výživu, který vám s těmito problémy rád poradí.

2.3.2009 11:56| autor: Julie Zákostelecká

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist