Příčiny obezity u dětí: Kde se berou?

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! Snad téměř každý rodič postřehl v médiích, nebo dokonce ve svém okolí, že v posledních letech narůstá výskyt obezity u dětí. Že je „něco špatně“ přitom rodiče často zjistí až takřka „za pět minut dvanáct“. Právě proto je důležité rozvoji obezity předcházet. Proč k němu ale vlastně u dětí dochází?

Pravda je, že přibližně z poloviny je dispozice k obezitě dána geneticky, tj. záleží na tom, jakým způsobem naše tělo hospodaří s přijatými živinami, jak je dokáže „spalovat“, jak je nastavena chuť k jídlu apod. Druhou, stejně důležitou část však tvoří náš životní styl. Pokud to zjednodušíme, jde o to, jakým způsobem se stravujeme a jaký máme přístup k pohybové aktivitě (sportu). A právě změny životního stylu v posledních desetiletích stojí za prudkým nárůstem výskytu obezity.

Děti se od útlého kojeneckého věku učí životnímu stylu své rodiny a přejímají ho. Po mateřském mléce dítě poznává nejprve různé druhy příkrmů a postupně přechází na jídla, která jsou v rodině obvyklá. Jednou poprvé ochutná sladkou chuť šťávy, čokoládu, prostě „něco na zub“ nebo třeba řízek… Současně je ale dítě od útlého věku významně ovlivňováno i okolním prostředím. Kdo by například neuvěřil a odolal té krásné reklamě na čokoládu?

Pokud máte i vy doma potíže s jídlem u dětí, bojujete s dětskou nadváhou či vás trápí jiný problém související se stravováním, neváhejte a zeptejte se v naší poradně nutriční terapeutky.

Jak se tedy změnilo stravování dětí za posledních zhruba padesát let?

Stravování českých dětí rozhodně nelze považovat za ideální. Pro rostoucí a vyvíjející se dětský organismus je důležité, aby byly v jídelníčku zastoupeny všechny základní složky potravy, tj. bílkoviny, cukry (sacharidy) i tuky, ale také vitaminy a vláknina v přiměřeném množství.

V současné době v jídelníčku dětí nejvíce chybí zelenina a ovoce, ale řada dětí odmítá např. i mléčné výrobky, ryby apod. Zeleninu jí alespoň jednou denně asi pouze třetina dětí. Důležité je ovšem také rozložení jednotlivých jídel během dne, strava by měla být pravidelná, tj. dítěti by mělo být podáváno jídlo v pravidelných intervalech 5–6krát denně.

U českých dětí jsou stále v oblibě nápoje s vysokým obsahem cukru (tj. soft drinky, Coca-Cola apod.), různé sladkosti apod. Stejně důležitou roli hraje nadměrný přívod tuků, což je způsobeno zejména tím, že pokud je dítěti ponechána svobodná volba pokrmu, často zvolí pizzu, hranolky, hamburger či chipsy.

Zarážející je i skutečnost, že ve všední dny až 50 % dětí v dospívání nesnídá, často vynechávají i dopolední svačiny a přesunují tak největší příjem energie do odpoledních a večerních hodin.

Jaké jsou další příčiny obezity u malých dětí? Každý čtvrtek sledujte náš seriál o dětské obezitě MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! a dozvíte se víc.

Text připravila:

MUDr. Jitka Kytnarová

ambulance dětské endokrinologie, diabetologie a obezitologie

Klinika dětského a dorostového lékařství VFN a 1. LF UK

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist