Chcete mít doma „Einsteina“? Jezte ryby…

…říká jedna paní gynekoložka maminkám.

A ono na tom něco je.

Ryby, zejména ty tučné mořské, jsou pro člověka důležitým zdrojem mnoha látek: vitaminů, minerálů, jódu, ale i dávají nám i mnohem víc. Látky, které jinde v potravě hned tak nenajdeme, a pro vývoj člověka a jeho „člověčí bytí“ jsou nesmírně důležité. Rybí tuk obsažený v mase tučných mořských ryb je totiž nejbohatším zdrojem nenasycených mastných kyselin – tzv. omega-3.

A věřte, nevěřte, omega-3 s vývojem mozku pekelně souvisí. Aby ne, když mozek je z cca 60 % tvořený tuky, a proto, aby se nám správně vytvořil, potřebujeme ty správné stavební kameny. Složení tuků v mozku je však velmi specifické, 20-25 % šedé kůry mozkové tvoří omega-3 nenasycená mastná kyselina dokosahexaenová (zkráceně DHA).

DHA není jen nejdůležitějším stavebním kamenem, ale podílí se též na vedení impulzů v nervové soustavě. Je tím pádem nemírně důležitá pro schopnost reagovat na podněty i pro rychlost s jakou reagujeme. Další klíčovou roli hraje při vývoji zrakového nervu a nese si tedy logicky svůj díl zodpovědnosti při propojení motorických dovedností s viděním, koordinaci ruka – oko. Suma sumárum: dostatečná koncentrace DHA v krvi matky je tedy důležitá pro rozvoj očí a budoucích intelektuálních schopností plodu.

Od druhého trimestru dochází k bouřlivému růstu mozku a výrazně stoupá spotřeba DHA u plodu. Budoucí malý človíček si DHA neumí vytvořit, nemá pro to dostatečné množství enzymů, a je proto v plném rozsahu je závislý na tom, co mu poskytne tělo matky. A to i po celou dobu kojení.

Tuky v mateřském mléce jsou tedy pro kojené dítě nejen vydatným a potřebným zdrojem energie, ale též důležitou složkou pro vyzrávání tkání, především mozku. Nenasycené mastné kyseliny omega-3 v mateřském mléce tvoří celých 57 % všech tuků! Tento obsah ale kolísá a velmi souvisí se stravou matky. V posledním období se tato oblast velmi sleduje a ukazuje se, že u dětí žen, které měly dostatečný příjem ryb v průběhu těhotenství a kojení, se vyskytuje menší riziko vzniku hyperaktivity, poruch soustředění, učení a paměti, než u dětí, jejichž maminky po dobu těhotenství tučné ryby nekonzumovaly. Podobné závěry se vztahují i k IQ, kde je vyšší předpoklad IQ dětí těch matek, jež do svého jídelníčku zařazovaly právě mořské ryby, případně samotné omega-3 (DHA).

Maminka má tedy co dělat, aby pokryla potřebu dvou organismů. A to jak na konci těhotenství, tak i při kojení. V přírodě je totiž vše nastaveno tak, aby nový život dostal maximum, pro svůj vývoj. A narozené miminko je „velký rváč“, bere si co může…A pokud nemá maminka dostatečný přísun omega-3 stravou, může strádat, DHA se z jejich mozkových struktur začne vyplavovat do krve, aby prostřednictvím mléka uspokojila potřeby nového života. Proto i z pohledu ochrany maminky, např. před poporodními změnami nálad a úzkostmi odborníci doporučují zvýšený příjem omega-3 DHA i kojení. Pokud nemáte příležitost si alespoň 2x týdně dopřát porci tučné mořské ryby, vsaďte na kvalitu a dopřejte si víc.

Více informací na http://www.femibion.cz/produkty/dha

Autor: Merck

30.5.2011 3:39| autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist