Bar 25. tt- Pobyt na slunci v těhotenství

Do Izraele přišlo jaro. Teploty se šplhají nad dvacet stupňů, sluníčko svítí, všechno kvete, ptáci zpívají jako diví a lidi opět po zimě objevují krásy pláže. A jelikož se u nás střídají návštěvy z Čech, co bychom to byli za hostitele kdybychom i my nevyužili krásného počasí a nevzali naše svěřence k moři?

Jenže, všude se člověk dočítá, že lézt na slunce v těhotenství se nemá a opalovat už vůbec ne. V těhotenství je kůže ženy totiž citlivější, a tak se snadněji spálí. U těhotných jsou dokonce popsány až nádorové změny kůže. Mnoho žen také trpí v těhotenství výskytem tmavých plošných pigmentových skvrn (odborně chloazma), za které může hormonální činnost placenty, která podporuje zvýšené vylučování hormonu stimulující tvorbu pigmentu melatoninu. Sluneční záření pak může produkci tohoto hormonu zvýšit ještě více a skvrny jsou pak tmavší a trvalejšího charakteru. A teď babo raď. Jak efektivně pobyt na slunci omezit když žijete ve středomoří a ještě ke všemu ve státě, kde je průměrně 300 slunečných dní ročně?

Aby toho nebylo málo, v průběhu minulého těhotenství se na mém těle objevilo množství nových znamének, a tak se mi hlavou neustále prohání slova jako „melanom“, rakovina kůže a podobné libůstky. Člověk tak téměř koketuje s nápadem přes den opravdu raději vůbec nevylézat ven. Což o to, když bych očekávala první dítě, možná bych se k takovému kroku ve své hysterii i uchýlila, ale když máte doma jako bonus neposedné batole, ven se prostě musí, nebo budete mučeni všemožnou plejádou roztodivných požadavků na hru a nakonec stejně zemřete hrozivou smrtí ukňouráním. A tak na pláže a hřiště užívat sluníčka vyrážíme, ale samozřejmě se snažím nepodcenit ochranu a ačkoliv normálně se mám tendence spíše zanedbávat, tentokrát se snažím o sebe i trochu více pečovat.

  1. Voda především! Všude se zdůrazňuje, že v těhotenství je zvýšená potřeba vody a dostatečně pít je důležité. Před melanomem sice pití tekutin asi příliš neochrání, ale rozhodně to pomůže předejít nepříjemnostem jako je přehřátí, mdloby a dehydratace. S větším množství tepla a slunce se tak snažím i více pít. Přesné množství vody si sice nehlídám, ale pořád u sebe nosím půl litrovou lahvičku s vodou ze které ucucávám a když voda dojde, doplním jí z nějakého z všudypřítomných pítek
  2. Opalovací krém patří do mé základní kosmetické výbavy. Používám minimálně faktor 30, ale pokud vím, že budu na přímém slunci, nebo se budu pohybovat někde jižněji, kde je slunce ještě ostřejší, nebojím se jít i do „padesátky“. Opalovací krém se musí několikrát denně přemazat, neboť se setře o oblečení, částečně smyje potem, vstřebá…Zkrátka nefunguje věčně. Pokud se zapomenete čas od času přemáznout, dopadnete jako já a i navzdory krému s faktorem 50 budete mít dekolt jako rak.
  3. vzdušné oblečení, které vás zakryje je ve chvílích, kdy slunce nejvíce pálí „must have“. Ze své zkušenosti po páté hodině odpoledne už to člověk může trochu flákat a ani krémem se není třeba znovu mazat, neboť slunce už nemá takovou sílu, ale pokud vyrážíte ven kolem poledne a v odpoledních hodinách, je lepší tílka s úzkými ramínky vrátit zpět do skříně a raději sáhnout po vzdušné halence, či tričku, které zakrývá ramena a třeba i dlouhé maxisukni. Ostatně v těhotenství, kdy už se břicho začíná kulatit jsou takové kousky pohodlné a i celkem slušivé. Nebo alespoň v mém případě nemusím nikomu ukazovat své obtloustlé nohy a raději je schovám (Pořád doufám, že to je jenom voda a že to po porodu zázračně zmizí).
  4. Po návratu domů, nebo ještě lépe večer po umytí je důležité zase  jen mazat a mazat! To je další pravidlo, které odlehčí kůži namáhané sluncem. Pomůže udržovat kůži hydratovanou a pružnou a tím pádem je takové každodenní mazání efektivní i v předcházení striím, které se mohou na rychle rostoucím břichu udělat. Prodávají se všelijaké krémy po opalování a krémy proti striím a další vymoženosti. Já osobně raději používám přírodní tuky a oleje jako je například kokosový, nebo mandlový olej. Hlavně aby to bylo co nejvíce mastné.
  5. Dobré je také užívat kyselinu listovou. UV záření slunečního svitu totiž snižuje hladinu kyseliny listové v lidském organismu a kyselina listová v těhotenství pomáhá v raném těhotenství zdárnému vývoji míchy a mozku dítěte. Její nedostatek tak může způsobit poruchy nervové soustavy plodu. Já osobně  užívám doplněk stravy pro těhotné a kojící ženy Femibion, který kyselinu listovou také obsahuje a lze jej užívat od ukončeného 13. týdne těhotenství. Femibion obsahuje také nenasycené mastné kyseliny, jód a jiné látky, které jsou důležité pro vývoj dítěte a přitom těhotným i kojícím ženám často chybí.

Jak jste měli možnost zaznamenat, i přes zmíněná opatření jsem si zvládla perfektně spálit obličej a dekolt ve výstřihu a to během jediného odpoledne. Má kůže je nyní během těhotenství opravdu citlivá. Mám ještě v plánu objednat se ke kožnímu specialistovi, který by prohlédl znaménka na mém těle a výhledově se domluvit na jejich odstranění, neboť pravidelné kontroly mohou včas odhalit život ohrožující katastrofu a včasnou léčbou jí předejít.

Slunci a jarnímu počasí zdar, zdraví Vaše Bar 🙂


Bára má za sebou 25. týden těhotenství. Chcete vědět, co se v tomto týdnu děje s vaším tělem?

23.4.2019 5:59  | autor: Bar

Další blogy

Autor nemá žádné další blogy

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist