Jak na dětskou obezitu

Obézních dětí na celém světě přibývá. Nejinak je tomu i v České republice. V současné době je u nás kolem 15 % obézních dětí. Více než dvě třetiny z nich zůstávají obézní i v dospělosti. Obezita přináší četné zdravotní problémy, které se projeví v celé své šíři obvykle až v dospělosti: vysoký krevní tlak a srdeční choroby, žlučníkové kameny, vysoká hladina cholesterolu, nemoci jater, poruchy metabolizmu tuků.

Obezita a nadváha zatěžují také pohybový aparát. Komplikace obezity se ale netýkají jen dospělých. Začínají se projevovat již v dětském věku, byť dítě bezprostřední potíže nemusí pociťovat. 

Příčina obezity

Na jedné straně je to nadbytek energeticky bohaté stravy, na druhé nedostatek pohybu. Tak jednoduché to ale není, to bychom byli všichni tlustí na tři prsty! Příčinou je nejen přejídání, ale i nesprávná skladba a četnost jídel, špatné stravovací zvyklosti celé rodiny. Nezanedbatelný vliv mají i genetické faktory.

Za všechno můžou geny?

Geny mají vliv na tělesnou hmotnost a předurčují, jaké budou reakce jednotlivce na vlivy prostředí, jako jsou dieta nebo pohybová aktivita. Vliv prostředí na vznik obezity se odhaduje minimálně na 30 % . Jen velmi malá skupina genů má přímý vliv na růst hmotnosti. Podstatně častěji se na vzniku obezity podílí kombinace genů ve vazbě na prostředí.

Lidstvo není proti obezitě chráněno. Signály nasycení jsou slabší než signály hladu.

Díky tomu jsme přežili hlad a bídu. Lidský genom se ale nemění a v době trvalého nadbytku má tělo stále snahu ukládat do zásob na horší časy. Nárůst tělesné hmotnosti přesto nepozorujeme u všech jedinců. To potvrzuje existenci jedinců geneticky náchylných k obezitě.

Léčba dětské obezity

Základem je dieta a pravidelný dostatečný pohyb. Přísun energie se má v dětském věku snižovat opatrně, protože příliš přísná a jednostranná dieta by mohla vést k poruše růstu. Strava musí být vyvážená a pestrá, musí obsahovat všechny základní živiny včetně přiměřeného množství tuků s výraznou redukcí tuků živočišných, které nahradí rostlinné oleje, dostatečné množství bílkovin, komplexních sacharidů, vitamínů a minerálů a přiměřené množství tuků. Dobrým pomocníkem jsou lázně, ale několikatýdenní lázeňská léčba za nás problém obezity dlouhodobě nevyřeší. Nejlépe, když se o nápravu snaží celá rodina, změní kuchařskou knihu i způsob relaxace, vymění pohovku za bazén, výlety do přírody atp.

Prevence

  1. zdravá racionální strava (zeleninu a ovoce denně, džusy omezeně, rostlinné oleje místo živočišných tuků, celozrnný chléb místo pečiva z bílé mouky, často ryby, luštěniny, omezeně sladké a slané potraviny, pozor na dressingy, zálivky, majonézy a uzeniny)
  2. dostatek pravidelného pohybu (energie přijatá potravou by měla být vyvážena dostatečnou denní fyzickou aktivitou) 
  3. rozdělení denního množství jídla do pěti menších porcí
  4. pravidelné snídání
4.1.2011 10:21| autor: MUDr. Martin Gregora

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist