Terezčin jídelníček (4): Víkendové menu – žádná zelenina, žádné mléko

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! Rodiče čtyřleté Terezky se pustili do boje s dětskou obezitou a snaží se zlepšit stravovací návyky své holčičky. Jak se jim daří dodržovat nově nastavená pravidla o víkendu? Má stále Terezčin jídelníček více nedostatků než pozitiv? Vše nám objasní komentáře nutriční terapeutky Alena Strosserová.

Pokud máte i vy doma potíže s jídlem u dětí, bojujete s dětskou nadváhou či vás trápí jiný problém související se stravováním, neváhejte a zeptejte se v naší poradně nutriční terapeutky.

Snídaně: 1× plátek chleba, 1× plátek eidamu, 0,5 litru vody

Komentář nutriční terapeutky (NT): Ke snídani chybí ovoce nebo zelenina. Také by chléb mohl být namazaný tenkou vrstvou másla nebo margarínu. Chválím pití vody, ale ke snídani by bylo vhodnější mléko nebo teplý čas s citronem.

Svačina: oříšková tyčinka musli, 3 ks sušenka perníková

Komentář NT: Svačina složená ze sladkostí, opět chybí ovoce, zelenina a nápoj. Ke sladkostem by se hodilo zase mléko, které se v celém jídelníčku nevyskytuje. Místo sušenek by tak byl vhodnější například jogurt.

Oběd: svíčková, 2 houskové knedlíky, 2 dcl vody

Komentář NT: U oběda chybí polévka, která by od dětství měla být základem jídelníčku. Jednak připravuje trávicí ústrojí na příjem druhého chodu, ale také je nezanedbatelným příjmem zeleniny a tekutin. Rozmáhající se nešvar vynechávání polévek se pak dále vyvíjí k jejich odmítání ve školní jídelně a časem tato součást jídelního lístku úplně vymizí.

Svačina: siesta sušenka, ½ čokoládové oplatky, 2 dcl sladké limonády

Komentář NT: Svačinka naprosto nevhodná, zejména i proto, že stejného složení byla i ranní přesnídávka. V odpoledních hodinách by bylo vhodné pečivo s nějakou pomazánkou, zeleninou a ovocem. Jako nápoj buď čaj, nebo opět mléko či zakysaný mléčný výrobek.

Večeře: 2 křidélka, 2× malé žebírko, 2 dcl vody

Komentář NT: Velmi zvláštní večeře pro malé dítě, rozhodně chybí příloha, pečivo nebo brambory. Zase absence ovoce a zeleniny. Také voda k mastné večeři není úplně vhodná, vhodnější by byl čaj, večer spíš ovocný.

Celkové hodnocení jídelníčku:

Celkově jídelníček neobsahuje žádné ovoce, zeleninu, mléko a mléčné výrobky. To jsou potraviny, které by se měly vyskytovat na jídelníčku každý den.

Zbytečně moc sladkostí, sušenek, prázdných kalorií.

Chvályhodná je pravidelnost ve stravování, tedy pět denních jídel.

Další pozitivní prvek je, že je dítě zvyklé na vodu. Pitný režim je nedostatečný, chtělo by to ještě přidat. Sladkou limonádu by bylo vhodnější nahradit ovocným džusem.

Bc. Alena Strosserová

Nutriční terapeutka od roku 1985, od roku 1994 pracuje jako metodička pro školní jídelny. Je členem Společnosti pro výživu od roku 1985, od roku 2009 vede redakční radu Zpravodaje pro školní stravování, který je součástí časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výživě, jež vychází od roku 1945.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist