Terezčin jídelníček (1): Málo ovoce a zeleniny a špatné načasování

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! V rámci boje proti obezitě u malé Terezky, který můžete sledovat každý čtvrtek na našem webu, jsme nechali nutriční terapeutku Alenu Strosserovou okomentovat Terezčin stávající jídelníček a navrhnout pro ni jídelníček nový, který by vhodně vystihoval potřeby čtyřletého dítěte.

SNÍDANĚ (9 h.):

2 plátky vánočky s máslem a džemem, hrníček mléka.

Komentář nutriční terapeutky: Naprosto nevhodná snídaně, samé prázdné kalorie. Chybí ovoce nebo zelenina. Jedinou pochvalu si zaslouží mléko.

Doporučení: Chléb nebo pečivo s malým množstvím tuku, tj. 5 g (máslo nebo rostlinný tuk), plátek sýra nebo šunky. Zelenina v množství 50 g, mléko.

SVAČINA (10 h.):

plátek vánočky.

Komentář NT: Pokud má dítě po hodině hlad, nabídněte mu ovoce nebo zeleninu. Pauzu mezi jídly je třeba dodržovat pravidelně, a to vždy v odstupech nejméně 2,5 až 3 hodiny. Pozor na něco malého mezi jídly, u Terezky zejména na bonbony!

Pokud máte i vy doma potíže s jídlem u dětí, bojujete s dětskou nadváhou či vás trápí jiný problém související se stravováním, neváhejte a zeptejte se v naší poradně nutriční terapeutky Aleny Strosserové.

OBĚD (12 h.):

kuřecí polévka, 3 bramborové knedlíky, kachna.

Komentář NT: Polévka v pořádku a bramborový knedlík také, zato kachna je pro takto malé dítě nevhodná a pro snižování váhy je to navíc zakázaný pokrm. Zase chybí zelenina, u kachny bych očekávala alespoň dušené zelí!

Doporučení: Polévku zachovat, zejména ve formě kuřecího vývaru se zeleninou. Kachnu nahraďte kuřecím masem a jídlo doplnit zeleninou, například dušeným zelím nebo špenátem.

ODPOLEDNÍ SVAČINA (14 h.):

tmavý rohlík a sýr, jablko.

Komentář NT: Složení svačiny je v pořádku. Záleží ovšem na tom, co znamená tmavý rohlík a jaký je sýr (tavený? tučný?). I v tomto složení svačiny se může skrývat nevhodná varianta.

Doporučení: Po poměrně vydatném obědě doporučuji pauzu 3 hodiny, zejména pokud Terezka po obědě spí.

ODPOLEDNÍ SVAČINA II (15.30 h.):

sušenky, pomeranč.

Komentář NT: Toto jídlo je třeba vynechat, případně nabídněte dítěti jen pomeranč.

VEČEŘE (17.30 h.):

kuřecí polévka, kterou Terezka odmítá.

Komentář NT: Nedivím se, že polévku odmítá, určitě je ještě zasycena sušenkami (neznám množství, které snědla).

Doporučení: Pokud dítě odmítá polévku, která je na večeři vhodná, nabídněte mu mléčnou večeři. Večerní umělé mléko lze nahradit jiným mléčným výrobkem (jogurtem, pudinkem, kaší) a raději domácí výroby. Tím by se spojila dvě večerní jídla v jedno.

VEČEŘE II (19.30 h.):

Umělé mléko v množství 250 ml.

Komentář NT: Večeře by měla být podávána do 19 hodin. Druhá mléčná večeře, pokud chodí dítě spát později, by se měla podávat alespoň 1 hodinu před spaním.

Doporučovala bych před spaním dát Terezce mléko, pokud je na něj zvyklá, nebo zatím zůstat u umělého mléka, ale snižovat jeho doslazování. Lze také nabídnout ovoce.

NOČNÍ KRMENÍ (23 h.):

Umělé mléko, 250 ml.

Komentář NT: Je nutné podávat v tomto věku ještě dítěti umělé mléko? Polotučné mléko má méně energie, zejména proto, že se nedoslazuje. Noční mléko by tedy bylo vhodné pomalu odbourávat, a to zejména tím, že se Terezka řádně navečeří, aby pak neměla hlad.

DALŠÍ VÝŽIVA A NÁPOJE BĚHEM DNE:

Terezka měla asi 10 bonbonů, pití: sirup s vodou (750 ml), Jupík (250 ml).

Celkové hodnocení nutriční terapeutky: Celkově se mi na jídelníčku nelíbí to, že nejsou dodržovány pravidelné intervaly mezi jídly. Dítě v tomto věku by mělo jíst pravidelně po 2,5–3 hodinách, 5–6x denně. Také poměr mezi hlavními a doplňkovými jídly se tu stírá, což má možná za následek odmítání večeře, k čemuž zřejmě přispívá i mlsání mezi jídly (bonbony, sušenky). V tomto jídelníčku je nedostatek ovoce a zeleniny, ale i kvalitních bílkovin. Na sestavování jídelníčku přímo pro dítě by se mělo více zapracovat.

Pitný režim je nedostatečný, sotva naplní doporučených 1,5 l, i když do tekutin započítáme mléko. Slazené nápoje jsou nevhodné jak kvůli obezitě, tak kvůli riziku zubního kazu. Doporučovala bych zařadit ovocné čaje, mírně slazené, zředěné ovocné džusy a zkoušet i vodu. Vím, že ji díte bude odmítat, když už si zvyklo na slazené nápoje, ale za pokus to stojí. Nenechte se odradit prvním odmítnutím!

Bc. Alena Strosserová

Nutriční terapeutka od roku 1985, od roku 1994 pracuje jako metodička pro školní jídelny. Je členem Společnosti pro výživu od roku 1985, od roku 2009 vede redakční radu Zpravodaje pro školní stravování, který je součástí časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výživě, jež vychází od roku 1945.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist