Ceny letenek budou úplné

K dlouho očekávanému zlomu se schyluje na trhu letenek. K jejich základní ceně se budou povinně zahrnovat veškeré daně, poplatky a příplatky. Nařízení, kterému dal zelenou Evropský Parlament, by mělo vstoupit v účinnost na přelomu roku. Změna by se měla promítnout i do chování cestovních kanceláří.

Vyčleňování povinných příplatků ze základní ceny je praxí zejména leteckých dopravců. Ceny rovněž člení i většina CK, která se na letecké přepravce odvolává. V jiných oblastech dopravy, autobusové či železniční, se při tom tato praxe nevyskytuje. Nařízení členění cen zakáže a ceny letenek budou muset zahrnovat veškeré daně, poplatky a příplatky k základní ceně letenky známé v době zveřejnění.

Nařízení sjednotí praxi uvádění cen napříč Evropou. Ve většině zemí západní Evropy byly tyto praktiky již v minulosti vymýceny (např. v Rakousku, v Německu). Naopak v jižní a východní Evropě je situace obdobná jako v České republice. Mezi povinné poplatky bývají někdy zahrnovány další nejrůznější platby, např. transfery z letiště, služby delegáta atd. Neurčitost dodatečných poplatků ztěžuje spotřebiteli výběr letecké společnosti/CK a umožňuje společnostem v rámci těchto poplatků volně přesouvat své náklady, což činí stanovení ceny netransparentním. Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny přitom znamenají v průměru až 30% navýšení celkové ceny.

„Nařízení samozřejmě vítáme, neboť přinese explicitně stanovenou povinnost zveřejňovat ceny letenek jasným, transparentním a jednoznačným způsobem. Ceny, které budou přímo či nepřímo určeny cestující veřejnosti, budou muset zahrnovat veškeré příslušné daně, nezbytné poplatky a příplatky známé v době zveřejnění. Již dnes však současná legislativa zakazuje uvádět ceny klamavým způsobem. Dle § 12 zákona 634 / 1992 Sb., o ochraně spotřebitele, je prodávající povinen informovat spotřebitele o ceně jasným způsobem. Informace o ceně nesmí zejména vzbuzovat zdání, že je cena nižší, než jaká ve skutečnosti je,“ říká Jana Teplá, právnička SOS. „ Očekáváme, že se změna promítne i do chování cestovních kanceláří. Odpadne totiž hlavní argument, kterým CK obhajují svoje konání,“ dodává.

Více o tématu: chování

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist