Z poradny nutriční terapeutky (2)

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! Problémy se stravováním, se kterými se potýkají rodiče u svých dětí, mohou spočívat v obavách z tloustnutí, jakož i v odmítání jídla. Na obojí má odpovědi Alena Strosserová, nutriční terapeutku, která připravuje zdravé jídelníčky pro Terezku z našeho projektu.

Je normální váha 14,5 kg u holčičky ve věku 26 měsíců? Porodní váha byla 3,680. Mám přistoupit k úpravě jídelníčku?

Ano, váha je v normě, i když je na horní hranici. Děti v tomto věku mají mít přibližně váhu mezi 10–15 kg. Je to individuální, záleží na každém jedinci, nelze každého „nacpat“ do tabulky. Neznám jídelníček vašeho dítěte, ale rozhodně nic nezkazíte, když budete dítě v tomto věku zvykat na racionální jídelníček. To ve zkratce znamená: pravidelnost (jíst po třech hodinách), přiměřené množství a pestrost, ovoce a zeleninu, luštěniny atd. Také je dobré nepřehánět to se sladkostmi, slazenými nápoji a dalšími pochoutkami, které jsou jen zdrojem energie, ale jinak nepřináší organizmu nic prospěšného. V žádném případě do dětského jídelníčku nepatří redukční dieta!

Při pravidelném pohybu a správné životosprávě dítě v tomto věku velmi rychle vyroste z miminkovské baculatosti.

Mám 10měsíční holčičku, která má váhu 7 760 g a měří 74 cm. Podle paní doktorky má malou váhu a mám ji dokrmovat. Zkoušela jsem to, vše akorát rozpitvala, a nic pořádně nesnědla. To se mi nelíbí. Jaký máte názor?

Váha je v normě, spíše na dolní hranici. V 10 měsících by si dítě mělo pomalu zvykat na jinou než mléčnou stravu. Je pochopitelné, že dítě, které bylo dosud plně kojeno a nepoznalo jinou chuť, si bude muset na změnu zvyknout. Musíte zkoušet podávat nové potraviny pomalu a opatrně. Po vyzkoušení je třeba ohlídat, jestli není dítě na novou potravinu alergické (může se to stát třeba u ovoce), a pak opakovaně nabízet, než si na novoty zvykne. Skoro v roce je už sortiment potravin dost široký, tak můžete nabídku střídat a pomalu nenásilně přecházet na pevnou stravu. Chce to jen čas a trpělivost.

Moje 18měsíční dcera váží 9,5 kg a měří 76 cm. Paní doktorka říkala, že tyto parametry jsou podprůměrné. Dcera odmítá jíst maso, takže jí dávám vývary s masem, které sní, ale jinak maso upravené nevezme. Má dostatek ovoce, každý den dostává čistý bílý jogurt. Poradíte, prosím, jestli se dají nahradit bílkoviny a vitaminy obsažené v mase, nějakou jinou potravinou?

Váha dítěte je na spodní hranici, ale nelze to podle tabulky paušalizovat, to nejlépe posoudí vaše lékařka, která dítě zná. V tomto věku se už jídelníček dítěte může hodně rozšířit o hodně nových potravin. Pokud vám jde o navýšení bílkovin (doporučená denní dávka je pro dítě 0,9 g/kg tělesné hmotností – což je v tomto případě asi 10 g bílkovin na den), naplňte je plnohodnotnými, živočišnými potravinami. Výborným zdrojem bílkovin je třeba tvaroh, který má zhruba 3× více bílkovin než bílý jogurt. Také můžete zkoušet různé druhy masa, ryb a vejce, třeba u některých bude úspěšnost vyšší.

Plnohodnotné bílkoviny jsou důležité pro růst dítěte, ale pokud je bude dítě dostávat v přiměřené doporučené dávce, nejspíš po nich nebude přibírat na váze, protože bílkoviny jsou stavebním materiálem. Zdrojem energie, a tudíž prostředkem pro zvýšení váhy jsou hlavně tuky a sacharidy. Ale není nutné tyto živiny zvyšovat, abyste se nedostali do opačného extrému, kdy bude mít dítě naopak nadváhu. V tomto věku dítě poznává nové potraviny a pokrmy, takže nejspolehlivější cestou ke správným celoživotním stravovacím návykům je zvykat dítě na pestrý jídelníček. Zpočátku může některé potraviny odmítat, a to opakovaně, ale pak je důležité vydržet a stejně opakovaně je nabízet.

Časem se při správném postupu naučí jíst všechny důležité potraviny. Až půjde do školky nebo do školy, bude dobře připravené, protože bude přijímat široký rozsah potravin a pokrmů.

Bc. Alena Strosserová

Nutriční terapeutka od roku 1985, od roku 1994 pracuje jako metodička pro školní jídelny. Je členem Společnosti pro výživu od roku 1985, od roku 2009 vede redakční radu Zpravodaje pro školní stravování, který je součástí časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výživě, jež vychází od roku 1945.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist